Så här gör du för att lämna ett klagomål

Bladverk

För oss på Sparbanken Rekarne är det viktigt att du som kund är nöjd med både vårt bemötande och med våra produkter. Är du missnöjd är den enklaste och snabbaste vägen för att få hjälp att kontakta ditt närmaste bankkontor alternativt vår Telefonbank på 0771-82 70 00. 

Ofta behövs olika utredningar med framtagande av material och/eller vad som sagts i samtal med vår personal. Kontoret har de bästa förutsättningarna att snabbt ta fram sådan utredning och lämna ett svar.

Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. Här får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.

Visselblåsning

Här kan du anmäla incidenter eller oegentligheter som rör Sparbanken Rekarne och dess delägda bolag. Denna tjänst hanteras av KMPG för Sparbanken Rekarnes räkning och du kan välja att vara helt anonym.

Vill du hellre ringa till KPMG är telefonnumret: 0771-401688.

Observera: Kundklagomål ska INTE rapporteras här utan genom ordinarie rutiner.

  • Om du inte är nöjd med svaret från bankkontoret eller Telefonbanken

    Om du inte är nöjd med det svar du fått kan ärendet prövas på nytt. Du skall då skriva till Klagomålsansvarig på Sparbanken Rekarne.

    Sparbanken Rekarne, Klagomålsansvarig, 631 93 Eskilstuna

    Beskriv vad du tycker är fel, vilket kontor du varit i kontakt med och vem du haft kontakt med i ditt ärende.

    Viktigt är även att du uppger dina kontaktuppgifter, såsom namn, mailadress och telefonnummer, så att vi kan komma i kontakt med dig.

  • Om du efter omprövning fortfarande inte är nöjd

    Om du efter att klagomålsansvarig på banken omprövat ditt klagomåt fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser. Du kan alltid vända dig till nedanstående instanser även vid första tillfället.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00

    Allmänna reklamationsnämndens hemsida

    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    Allmän domstol
    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol

    Domstolsverkets hemsida

  • Mer information

    Vill du ha mer information och vägledning om det gäller bank och finans kan du också vända dig till:

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå
    Självständig rådgivningsbyrå som lämnar kostnadsfri vägledning i bank- och finansfrågor. Står i kontakt med bankernas och värdepappersinstituts klagomålsansvariga och håller dem och berörda myndigheter informerade i aktuella konsumentfrågor.

    Konsumenternas bank- och finansbyrå, Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00

    Konsumenternas Bank- och finansbyrås hemsida

     

    Mer information och vägledning om det gäller försäkringar:

    Konsumenternas Försäkringsbyrå

    Här kan du få hjälp och vägledning i försäkringsärenden som gäller dina privata, frivilliga försäkringar. Försäkringsbyrån kan inte hjälpa till med de försäkringar som sköts av försäkringskassan eller regleras i kollektivavtal.

    Konsumenternas Försäkringsbyrå, Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00

    Konsumenternas Försäkringsbyrå

     

    Du kan också vända dig till din kommun:

    Kommunal konsumentvägledning

    Här får du rådgivning inom konsumenträtt. Konsumentvägledarna arbetar förebyggande genom att ge råd och information om vad du som konsument ska tänka på innan du köper en vara eller tjänst. Du kan även få råd och stöd vid reklamationer.

    Eskilstuna Kommun

    Strängnäs Kommun

    Övriga kommuner, sök här

     

    Du kan också vända dig till:

    Konsumentverket

    Konsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.

    Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, telefon 0771-42 33 00

    www.konsumentverket.se

     

    Särskild information om behandling av personuppgifter

    Om du har känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du möjlighet att framföra ett klagomål. Du kontaktar då skriftligen Sparbanken Rekarnes dataskyddsombud

    Sparbanken Rekarne AB
    Dataskyddsombud
    631 93 Eskilstuna

    Du har också möjlighet att framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.