Johan Hermansson har varit anställd i företaget sedan 2005 och Mikael Jonasson kom in redan 2001. De blev delägare 2014 då de köpte en del av den tidigare ägaren och sedan 2019 äger de tillsammans hela bolaget.

Sedan kom pandemin…

De klarade sig dock relativt helskinnade ur stålbadet. Detta tack vare möjligheten att man kunde permittera delar av personalen (tidvis även sig själva) och de hade under denna tid bra beläggning i verkstaden. Att stora delar av deras bussflotta är självfinansierad bidrog givetvis också till att man kunde gå vidare utan andra skador än störd nattsömn

Men vi börjar lite tidigare. Bolaget firar 40 år i år. I begynnelsen fanns några få taxibilar och småbussar i skoltrafik samt viss beställningstrafik. När företaget ombildades till aktiebolag några år senare köpte man stora turistbussar och beställningstrafiken utvidgades till Europa. Med åren har verksamheten utvecklats och förbättrats till ett renodlat bussbolag.

Som tidigare nämnts står skolskjutsar för nästan hälften av deras verksamhet. Förutom kommuner har man många företag, föreningar och myndigheter som kunder. T ex är man sedan många år en stor leverantör av busstransporter åt Eskilstunas många idrottsföreningar. Företaget ordnar även resor i egen regi, t ex shoppingresor till Stockholm och Ullared. Dessutom ordnar man resor till olika konserter, teatrar, mässor och olika sportevenemang.

-         Det ska vara enkelt att åka med oss, säger Johan. Du kliver på bussen, vi kör dig fram och tillbaka och du kan koppla av hela tiden utan att tänka på annat än att ha trevligt, säger Johan.

Hur har ni delat upp ansvaret er emellan?

Mikael är den som ansvarar för ekonomi och administration, fortsätter Johan. Själv ansvarar jag för fordon och verkstad samt är den av oss som oftast bearbetar nya kunder.

-         Jag är nog den som har mest fallenhet för detta med siffror och ordning och reda kring detta och Johan har ett brett kontaktnät, så vi kompletterar varandra väldigt bra, berättar Mikael. Samtidigt tycker vi båda två att det är ganska kul att sätta sig bakom ratten ibland, som omväxling. Vi har en så pass varierad vardag, så ibland hoppar även vi in för att täcka luckor i körningarna.

-         Vi har sedan några år tillbaka ett samarbete med Busland, ett företag med säte i Estland som reparerar och renoverar och uppgraderar bussar. Det ger ett bra flöde för vår verkstad, fortsätter Johan. Vi ansvarar alltså för den svenska delen av Buslands verksamhet. Dessutom är vi skadeverkstad åt Trygg-Hansa, något som också genererar verkstadstimmar.

-         Den senaste förändringen i bolaget är Strajpa, ett bolag man förvärvade 2022. Strajpa designar, tillverkar och monterar bildekorer och skyltar. Nu kan vi dels sköta detta för våra egna fordon, och den tidigare ägaren (som följde med till det nya bolaget) har många gamla kunder som gör att detta ser ut att bli ett bra tillskott i vår verksamhet, säger Mikael.

Bolagets relation med Sparbanken Rekarne är väldigt lång. Vi är väldigt nöjda med banken intygar båda två och nämner saker som att det är lätt att få kontakt och att det just tack vare den långa historiken aldrig uppstår något ”krångel”.

-         Vi är nöjda med banken och det känns som att banken är nöjd med oss, ler Mikael.

En stabil framtid

Idag är man ca 30 heltidsanställda, omsätter ca 30 mkr och har ett 20-tal bussar. Framöver går det mer åt elektrifiering av branschen, men utvecklingen här går inte lika fort som för personbilar. Det är just nu olika former av mildhybrider i större bussar och helelektrifierade mindre bussar det talas om för den typ av trafik som finns i bolaget idag. De kör idag fossilfritt till 80% och alla förare fortbildas i eco-driving.

- Vi fortsätter utveckla företaget, i en takt som känns bra. Det är just nu en ganska bra storlek på allt, där vi känner att vi har kontroll och samtidigt möjlighet till mindre justeringar.


Vi önskar dem stort lycka till!