Hoppa till textinnehållet

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

  • Besök då vår samlingssida med information om coronaviruset.

  • Du kan snabbt och enkelt ansöka om att bli kund hos oss med Mobilt BankID. Det tar bara några minuter. När du blir kund får du direkt och kostnadsfritt tillgång till ett konto. Du kan sedan lägga till fler tjänster i internetbanken. För att bli kund online behöver du ha fyllt 18 år.

    Klicka här för att bli kund

  • Du kan snabbt och enkelt ansöka om att bli företagskund hos oss via vårt ansökningsformulär.

    Jag vill bli företagskund

  • Gör din kortbeställning i internetbanken eller appen – enkelt och smidigt!

    Beställ ett nytt kort

    1. Logga in i internetbanken.

    2. Välj Konton och kort i menyn.

    3. Välj Hantera kort i menyn.

    4. Välj det kort du vill beställa.

    Ersätt ett befintligt kort i internetbanken

    1. Logga in i internetbanken.

    2. Skriv "ersätt kort" i "Fråga oss"-sökrutan på första sidan.

    3. En chatt som guidar dig kring kortersättning påbörjas.

    4. I många fall kan kortbeställningen göras direkt i konversationen.
     

    Ersätt ett befintligt kort i appen

    1. Logga in i appen.

    2. Klicka på menyn, välj kundservice.

    3. Tryck på "Fråga oss" och skriv "ersätt kort" i chatten.

    4. En chatt som guidar dig kring kortersättning börjar.

    5. I många fall kan kortbeställningen göras direkt i konversationen.

    Du kan läsa mer om kortbeställning här

  • När du besöker oss på ett av våra kontor, kontaktar oss via telefon eller våra digitala tjänster händer det att vi ställer frågor om dig och din ekonomi. Vi frågar för att vi bryr oss om samhället och våra kunder. Det finns lagar för att till exempel motverka penningtvätt och mutbrott som vi som bank självklart följer. Det finns även lagar för att skydda dig som kund, så att du får tillräckligt med information när du placerar dina pengar. Det är lika för alla kunder - alla får samma frågor när de vill ha hjälp med samma slags bankärende.

    Här kan du läsa exempel på frågor och varför vi ställer dom

  • Ska du resa utomlands? Vi kan erbjuda dig flera alternativ för att betala.

    Använd ditt kort utomlands
    Betala direkt med ditt kort eller använd det för att ta ut kontanter i automat i utlandet. Vi rekommenderar att du alltid väljer att betala i landets valuta om du får välja.
     
    Beställ resevaluta smidigt på nätet
    Genom vårt samarbete med Unimon köper du din resevaluta direkt på nätet. Leverans sker till ditt postombud med REK inom 1-3 vardagar.
     
    Ta ut resevaluta i Bankomat
    Du kan även ta ut resevaluta hemma i Sverige i någon av Bankomats automater som har resevaluta.
  • Hur du ska skriva ditt kontonummer är beroende av om kontonumret börjar på en 7 eller en 8.

     

    Om kontonumret börjar på en 7

    Ange då totalt 11 siffror.

     

    Om kontonumret börjar på en 8

    Ange totalt 15 siffror (femsiffrigt clearingnummer plus kontonummer).

    Om det blir färre än 15 siffror; fyll på med nollor framför kontonumret.

     

    I vissa fall ska clearingnumret skrivas med endast 4 siffror

    Plocka då bort den sista siffran och uppge 8270 (för Sparbanken Rekarne).

    Här kan du läsa om hur du hittar ditt clearingnummer

  • Via internetbanken

    1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
    2. Logga in i internetbanken, via startsidan, med säkerhetsdosa. Har du ingen dosa? Besök närmaste bankkontor.
    3. I menyn till vänster, tryck på Hantera tjänster.
    4. Tryck på Hantera Mobilt BankID.
    5. Tryck på Läs mer och beställ under Mobilt BankID och följ instruktionerna. Klart!
      Se vår film om hur du aktiverar Mobilt BankID här

    I appen för privatpersoner

    1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.
    2. Logga in i Sparbanken Privat-appen med din säkerhetsdosa. Har du ingen dosa? Besök närmaste bankkontor.
    3. Tryck på menyraden uppe i högra hörnet.
    4. Tryck på Inställningar.
    5. Tryck på Hantera tjänster.
    6. Tryck på Mobilt BankID.
    7. Tryck på Beställ Mobilt BankID.
    8. Godkänn villkoren och följ instruktionerna. Klart!
      Läs mer om Mobilt BankID
  • Med Mobilt BankID kan du göra betalningar och överföringar till befintliga mottagare. Vill du lägga till nya mottagare behöver du, av säkerhetsskäl, Mobilt BankID med utökad användning.

     

    Via internetbanken

    1. För att utöka ditt Mobila BankID i internetbanken behöver du din säkerhetsdosa eller kodkort. 
    2. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID.
    3. I menyn till vänster, tryck på Övriga tjänster.
    4. Tryck på Mobilt BankID.
    5. Tryck på Läs mer och aktivera under Utökad användning.
    6. Följ instruktionerna.
  • Anmäl ditt kontonummer till vårt kontoregister och få utbetalningar direkt till ditt konto från företag, myndigheter och kommuner som betalar ut pengar via Swedbanks utbetalningssystem. Kontot kan du ha i vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank. 

    Gör din anmälan direkt här

     

    Mer information om kontoregistret hittar du här

     

  • Vare sig du vill låna till ny bostad, höja ditt befintliga lån eller få ett lånelöfte kan vi erbjuda de lån du behöver. Du kan ansöka via internet, vår app, telefon eller besöka ett av våra kontor.

     

    Räkna ut hur mycket du kan låna och vad det kommer kosta.

    Räkna och ansök om bolån

     

    Bankens lånelöfte visar hur mycket du kan låna för att köpa bostad. Det gäller i sex månader.

    Ansök om lånelöfte

     

    Har du ett pågående lånelöfte digitalt?

    Hämta ditt pågående eller beviljade lånelöfte

     

    Du kan låna upp till 85 procent av bostadens värde när du köper bostad eller ska renovera.

    Ansök om bolån

    Ansök om bolån (oinloggad)

     

    Läs mer om lånelöften och bolåneansökningar

     

  • Ring till Telefonbanken
    Öppet alla dagar dygnet runt, på 0771-82 70 00. Välj personlig service så hjälper vi dig.

    Skicka ett meddelande till oss
    Det gär du i inloggat läge via appen eller internetbanken. Uppge sedan vad du vill ha hjälp med.
     

    Via internetbanken

    1. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID
    2. Klicka på Kundservice uppe till höger
    3. Tryck på Kontakta oss
    4. Tryck på Skriv till oss

    I appen för privatpersoner

    1. Logga in i appen med Mobilt BankID
    2. Klicka på menyn uppe till höger (tre vågräta streck)
    3. Tryck på Meddelanden
    4. Tryck på Nytt meddelande
  • IBAN är en internationell standard för kontonummer och används vid betalningar till och från utlandet. BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera banker i samband med utlandsbetalningar.
    Ibland används ordet SWIFT istället för BIC. BIC består av 8 eller 11 tecken. 
    Bankens BIC är SWEDSESS (om du måste använda 11 tecken, skriv då SWEDSESSXXX)

    Här kan du räkna ut ditt IBAN-nr med hjälp av IBAN-räknaren

     

    Du hittar även ditt IBAN-nr när du är inloggad i internetbanken. Klicka på det aktuella kontot och sedan på de tre orangea prickarna uppe till höger. Välj sedan Visa kontodetaljer.

  • Du ändrar enkelt din beloppsgräns i internetbanken eller i appen.

     

    För dig över 18 år

    När du ansluter dig får du automatiskt en beloppsgräns på 3000 kr per en 7-dagarsperiod. Du kan lägga upp en tillfällig beloppsgräns på upp till 150 000 kr som är giltig i en till två dagar.
    Detta gör du i internetbanken för privatpersoner under Betala och överföra - Swish, eller i appen under Inställningar - Hantera tjänster - Swish. 

     

    Kunder under 18 år får automatiskt en beloppsgräns på 2500 kr per en 30-dagarsperiod.
    Vårdnadshavare kan höja gränsen till 15 000 kr eller sänka den till 500 kr per 30-dagarsperiod.
    Detta kan göras i vårdsnadshavarens mobil- eller internetbank.

  • Grunden till en sund och hållbar ekonomi är att ha kontroll över sin vardagsekonomi. Med rätt verktyg är det inte heller särskilt svårt. Vi har samlat våra mest populära verktyg och tjänster i det erbjudande vi kallar för Nyckelkund. 

    Läs mer om vad som ingår i erbjudandet

    Bli Nyckelkund direkt

  • Dina kort innehåller försäkringar som ger skydd när du reser. Betal- och kreditkorten innehåller dessutom en köpförsäkring för extra trygghet när du handlar kapitalvaror.
    På länken nedan hittar du en överskådlig jämförelse av de försäkringar som är kopplade till de olika korten. 

    Jämför kortförsäkringar

  • E-faktura lägger du enkelt till själv i din internetbank. Har du tekniska eller allmänna frågor om e-faktura? Kontakta oss då på nedanstående alternativ så hjälper vi dig.

     

    Du anmäler dig till e-faktura i din internetbank under menyn Betala/överföra - e-faktura - Anmäl e-faktura.

     

    Ring till Digital Support 0771-97 75 12 för teknisk support.

     

    Ring till Telefonbanken, öppet alla dagar dygnet runt, på 0771-82 70 00 om du har mer allmänna frågor om e-faktura.

  • Det finns tre olika sätt att ansluta ett autogiro. Har du allmänna frågor om autogiro? Kontakta oss då enligt nedan så hjälper vi dig.

     

    Du ansluter ett autogiro genom att kontakta betalningsmottagaren och meddela att du vill teckna ett autogiromedgivande.

     

    Du kan även ansluta ett autogiro i inloggat läge i internetbanken. Flertalet betalningsmottagare (dock inte alla) finns tillgängliga via internetbanken.

     

    Ring till Telefonbanken, öppet alla dagar dygnet runt, på 0771-82 70 00.

     

  • Du som har ett bankkort Mastercard, bankkort Business eller ett betal- och kreditkort Mastercard med kontaktlös funktion kan godkänna småköp utan att ange din PIN-kod genom att blippa ditt kort mot terminalen.
    När du blippar kortet mot terminalen vid småköp görs ett kontaktlöst köp utan att du behöver slå in din PIN-kod. Än så länge är detta inte möjligt i alla butiker och terminaler. Leta efter symbolen för kontaktlösa betalningar för att få reda på ifall du kan blippa ditt kort i butiken du befinner dig.

    På bankkort Mastercard har vi satt 400 kr som gräns för att kunna blippa utan PIN-kod. Vid köp över 400 kr kommer du ombes att slå in din PIN-kod. Denna gräns varierar mellan olika länder.

     

    Jag vill inte blippa! Hur gör jag?
    Ring Spärrservice på 08-411 10 11 så tar de bort funktionen från ditt kort.

    Läs mer om kontaktlösa betalningar

  • Internationella betalningar ingår i Internetbankens standardutbud och ska aktiveras innan du kan använda tjänsten. Aktiveringen gör du på bankkontoret eller via Telefonbanken.
    Vill du göra en enstaka betalning till utlandet kan du besöka ett bankkontor eller ringa 0771-82 70 00, där du loggar in med Mobilt BankID eller din personliga kod.

    Läs mer om Internationella betalningar

  • Vill du avsluta ett enskilt konto? Kontakta oss då på nedanstående alternativ så hjälper vi dig.

     

    Ring till Telefonbanken, öppet alla dagar dygnet runt, på 0771-82 70 00. Välj personlig service så hjälper vi dig.

     

    Skicka ett meddelande till oss i inloggat läge via appen eller internetbanken där du uppger vad du vill ha hjälp med.

     

    Via internetbanken

    1. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID
    2. Klicka på Kundservice uppe till höger
    3. Tryck på Kontakta oss
    4. Tryck på Skriv till oss

    I appen för privatpersoner

    1. Logga in i appen med Mobilt BankID
    2. Klicka på menyn uppe till höger (tre vågräta streck)
    3. Tryck på Meddelanden
    4. Tryck på Nytt meddelande
  • Har du råkat göra en felaktig betalning? Kontakta oss då på nedanstående alternativ så hjälper vi dig.

     

    Ring till Telefonbanken, öppet alla dagar dygnet runt, på 0771-82 70 00. Välj personlig service så hjälper vi dig.

     

    Skicka ett meddelande till oss i inloggat läge via appen eller internetbanken där du uppger vad du vill ha hjälp med.

     

    Via internetbanken

    1. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID
    2. Klicka på Kundservice uppe till höger
    3. Tryck på Kontakta oss
    4. Tryck på Skriv till oss

    I appen för privatpersoner

    1. Logga in i appen med Mobilt BankID
    2. Klicka på menyn uppe till höger (tre vågräta streck)
    3. Tryck på Meddelanden
    4. Tryck på Nytt meddelande
  • Behöver du ett amorteringsunderlag? Kontakta oss då på nedanstående alternativ så hjälper vi dig.

     

    Ring till Telefonbanken, öppet alla dagar dygnet runt, på 0771-82 70 00. Välj personlig service så hjälper vi dig.

     

    Skicka ett meddelande till oss i inloggat läge via appen eller internetbanken där du uppger vad du vill ha hjälp med.

     

    Via internetbanken

    1. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID
    2. Klicka på Kundservice uppe till höger
    3. Tryck på Kontakta oss
    4. Tryck på Skriv till oss

    I appen för privatpersoner

    1. Logga in i appen med Mobilt BankID
    2. Klicka på menyn uppe till höger (tre vågräta streck)
    3. Tryck på Meddelanden
    4. Tryck på Nytt meddelande
  • Beställning via internetbanken för företag.
    Du beställer enkelt ett engagemangsbesked i internetbanken för företag via Startsida - Beställ tjänster.
    Klicka på Beställ engagemangsbesked längst ned. Välj per datum och leveransadress.
    Om du vill kan du skicka rapporten direkt till revisorn. Klicka på Godkänn.