Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
CH Industry - värdegrunden ett viktigt fundament
I väntan på att vd Daniel Serrander ska prata klart i telefon blir vi genast bjuda på en kopp kaffe. Det är värme både i koppen och känslan av välkomnande när vi kliver in i denna stora byggnad som ligger i utkanten av Vilsta industriområde.
Från vänster: Dennis Larsson, Daniel Serrander, Jonas Andersson och Diaa Yosef
CH Industry är legoproducenter till stora fordonsföretag i det ena verksamhetsbenet. I det andra benet producerar man säkerhetsdörrar till lägenheter.
Sedan 2014 ägs CH Industry AB av Svenska Skydd AB, ett företag som säljer och monterar brand- och säkerhetsdörrar. I koncernen ingår därför även företaget CH Ståldörrar AB. Det är under detta varumärke som CH Industry producerar tusentals brand- och säkerhetsdörrar varje år.
CH Industry har fem moderna robotsvetsutrustningar som kan användas för att svetsa komponenter med en totalvikt på upp till 500 kg. De har även en avdelning för manuell svetsning där man hanterar större produkter eller mindre orderstorlekar. Utöver svetsning har bolaget en komplett verkstad med laserskärning, stansning, skärande bearbetning, kantpressning och montering.
Kärnkompetensen ligger i serietillverkning av lite mer komplicerade svetsade produkter – framförallt robotsvetsade. Man tar sig gärna an komplexa projekt och har en fristående prototypavdelning för att kunna hjälpa till tidigt i processen vid produktframtagning.
Värderingsstyrt företag
För Daniel och resten av de ca 60 anställda är värdegrunden ett viktigt fundament.
– Vår värdegrund präglas av samarbete och respekt. Det är kärnan i hela verksamheten, och en förutsättning för att trivas och ha roligt på jobbet. Vi på CH Industry jobbar prestigelöst och ser mervärdet i mångfalden. Vi är övertygade om att vi presterar bättre som team när alla känner trygghet på sin arbetsplats, säger Daniel
Kostnadseffektivt och hållbart sätt att rekrytera.
Företaget har en väldigt tydlig strategi i sin rekrytering. Bakgrunden är att det är svårt att hitta rätt kompetens. När vi dessutom har en situation i samhället med både hög arbetslöshet samtidigt som det finns en hög efterfrågan på arbetskraft inom vissa yrken och kompetenser, väljer företaget att lära upp personer själva istället för att köpa in dyr arbetskraft från en konkurrent.
Därför tar man in väldigt många praktikanter, minst 10 per år. Det innebär att de senaste 10 åren har bolaget haft över 100 praktikanter från både gymnasie- och yrkesutbildningar.
Till exempel har man ett nära samarbete med Rinmansgymnasiet, med minst två praktikanter på plats hela tiden, och flera av dessa har fått jobb på företaget.
Social rekrytering
En annan tydlig strategi är att jobba med social rekrytering, något som företaget bland annat har fått priser för.
Daniel berättar:
– Vi tar ofta hand om personer med liten industrierfarenhet, lågutbildade eller människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Här finns plats för alla och vi är öppna för olikheter. Vi lägger stor kraft vid att bygga ett lag, pratar mycket om samarbete och vikten av en bra stämning. Vi söker aktivt upp människor med funktionshinder och udda kompetenser och vill ge folk en chans.
– På det här sättet skapar vi en dynamisk organisation samtidigt som det ger en ödmjukhet i personalgruppen för andras situationer. Vi är inte rädda för olikheter, människor med utländsk bakgrund eller främmande språk, fortsätter Daniel att berätta.
– Det har tagit tid att ändra förhållningssätt, men samtidigt byggt en stolthet och en ansvarskänsla. Vi har 10 utbildade handledare och alla har ställt upp frivilligt. ”Tar jag emot praktikanter är jag ansvarig för den personens arbete och kvalitet”. Praktikanterna gör nytta direkt, något som är positivt för alla parter. Har vi inte plats i vår organisation kan de med goda vitsord få jobb någon annanstans, säger Daniel.
Hur ser framtiden ut?
– Vi vill växa i båda verksamhetsbenen, samtidigt som vi utvecklar ett tredje ben som underleverantör av produkter till kriminalvården. Vi strävar efter långsiktiga och goda relationer med våra kunder, fokuserar på kvalitet och leveranssäkerhet. Genom att lyfta vårt sociala hållbarhetsarbete vill vi vara den partner som våra kunder vill synas tillsammans med, berättar Daniel.
Vad är det som driver dig?
– Det känns bra att göra nytta lokalt. Genom att vi skapar och utbildar arbetskraft bidrar vi till att försörja många familjer. Jag vill driva CH som ett seriöst och välskött bolag. Vi har ett stort hjärta och vill göra skillnad samtidigt som vi skapar stor nytta för våra kunder. Är du kund i CH gör du nytta för Eskilstuna och du får en partner som stärker ditt varumärke.
Vi är dessutom engagerade i Sörmlands Stadsmission och Vilstagruppen och jag nätverkar på många sätt i Eskilstunas näringsliv, säger Daniel.
Hur hinner du med?
– Jag tycker att jag har en bra balans i livet med duktiga medarbetare som avlastar. Jag är ofta ute i verksamheten, går gärna ett varv för att fånga upp stämningar och synpunkter. Minst 50% av tiden går åt till personalarbete, avslutar Daniel.
Fakta
Antal anställda: ca 60
Omsättning: ca 130 mkr.
När Daniel kom in 2015 hade företaget ca 30 anställda och omsatte 40 mkr.