– Oavsett form och storlek ska våra kunder hitta kläder, underkläder, skor, smycken, väskor med mera, berättar Marie.

Varför namnet Guldklimpen?
Det var Marie Oscarsson som 1995 startade en agentur för underkläder. När hon sedan skulle utvidga verksamheten till en butikslokal ville hon ha det i ett separat bolag.

Hon fick avslag på alla namnförslag hon skickade in till Patent- och Registreringsverket så helt ”taget ur luften” kom Guldklimpen upp. Det gick igenom utan svårigheter.

Tove, förskollärare från början, kom in i firman samma veva eftersom Marie behövde någon som stod i butiken när hon själv var ute på vägarna och sålde via sin agentur.

Initialt var det en renodlad underklädesbutik och när Tove klev in som delägare utökades sortimentet med kläder.

Butiken har bytt lokaler några gånger och sedan 2015 huserar man på Stenmansgatan i den expansiva stadsdelen Väster i Eskilstuna.

Utökad lokal
I mitten av november var det premiär för deras ”nya” butik. Marie och Tove har tagit det stora steget att utöka sin yta med hela 480 kvadratmeter i och med att man tog över och renoverade lokalerna som ligger vägg-i-vägg med den befintliga butiken. En modig satsning i en lågkonjunktur kan man tycka. Hur vågade ni?

– Ja du, det var några sömnlösa nätter. Men vi såg möjligheterna i att få tillgång till större ytor, framför allt vad gäller själva exponeringen. Nu kan vi verkligen låta plaggen synas på ett helt annat sätt, och det bidrar till försäljningen på ett väldigt påtagligt sätt, berättar Marie.

Joy startar shop-in-shop
I dagarna har en butik i butiken öppnat, där man säljer kläder från varumärket Joy. Det är den andra butiken i landet som har den lösningen, i övrigt sker all försäljning digitalt. Marie och Tove tycker om Joy som varumärke och deras produkter och ser med förväntan fram emot vad detta nya samarbete kommer att innebära.

Vad är det som driver er?
– Vi har världens roligaste jobb! Här har vi möjligheten att kunna påverka och förbättra hela tiden. Jag har en bakgrund som operationssköterska och när jag där gjorde förbättringar och besparingar så var det ofta som de pengar vi sparade in hos oss kom någon annan avdelning till godo. Här har vi full kontroll över verksamheten och vi är båda två sådana som ser möjligheter i stället för hinder, berättar Marie.

Skribenten till denna text kan intyga att det märks att de har roligt på jobbet. Närheten till glada skratt och vänliga leenden är kännetecknande för både Marie och Tove. Dessutom är övrig personal på precis samma sätt, man känner sig både glad till sinnes och välkomnad innanför dörren till denna trevliga butik.

Har koll på läget.
Tove berättar; – Vi är aldrig osams, även om vi självklart ibland har delade meningar om hur vi ska bedriva verksamheten. Vi gillar att ha koll på läget, samtidigt som vi har en härlig teamkänsla i gruppen. Hos oss har vi det så att alla i personalen hjälper till. Till exempel ser vi till att alla får vara med i inköpsprocessen. På så sätt får vi in fler åsikter och erfarenheter och det blir jättebra!

– Vi är väldigt noga med vilka produkter vi tar in, kvalitet ska alltid löna sig, fortsätter Tove. Vi älskar när kunderna kommer in och berättar att kläder som de köpte för 10-15 år sedan fortfarande håller måttet.

Hur beskriver Tove Marie?
– Marie är noggrann och har koll på siffror. Hon återhållsam, rak och tydlig och fullständigt genomärlig.

Hur beskriver Marie Tove?
– Tove är supersprallig och glad. Även hon är ärlig, här är det raka rör som gäller! Tove ser färg och form på ett annat sätt än jag som är mer fokuserad på siffror.

Hjärtat på rätta stället
– Vi kan vara väldigt rationella när det behövs, men med hjärtat på rätta stället. Det visade sig bland annat under pandemin. Då hittade vi lösningar på de problem som uppstod. Självklart var det tråkigt att behöva varsla några medarbetare, men vi gjorde det för att vi skulle överleva. Vi är båda två lösningsorienterade och det var under pandemin som vi började producera filmer som ett sätt att nå ut till våra kunder. Ingen av oss visste egentligen hur man gjorde, men vi var tvungna att lära oss. Nu är hela personalen med och producerar filmer, när vi hinner. Under pandemin blev det ett sätt av överleva, nu gör vi det mer när vi får tid. Men vi märker att det får stort genomslag på våra sociala media när filmerna kommer ut, berättar Marie.

Ett annat exempel på ägarnas kreativitet är att de under pandemin anordnade utomhusmodevisning där kunderna satt i bilar utanför butiken och deras personal/modeller gick ut och in ur butiken och visade kläder. Sedan ropade kunderna från sina bilar vilka kläder de var intresserade av!

Har ni svårt att hitta personal?
– Både ja och nej. Vi har alltid haft en låg personalomsättning och vi vet att kunderna gillar att känna igen sig och bli sedda när de kommer in. Ibland kan det vara flera medarbetare som betjänar samma kund, så hos oss får man den hjälp man behöver. Ibland med mer än man frågar efter, säger Tove med ett leende.

Vad gör ni om 3-5 år?
– Vi håller på fortfarande, i samma butiksyta. Vi är ett stabilt företag med en mer utvecklad webbshop och har ett utökat sortiment. Redan idag tar vi in lite heminredning och skor, om vi hittar något vi gillar. Men vi kommer fortfarande vara en klädaffär, dock en butik där du kan hitta det oväntade, avslutar Marie.

Vi tackar för besöket och önskar de två guldkornen lycka till med sin guldklimp!

Några korta fakta:
Omsättning ca 11 mkr. Målet är 14 mkr om några år
Antal anställda: ca 10