Meny
Hållbarhet

Johan Tjernell – en man i ständig rörelse

Efter att ha umgåtts med Johan Tjernell i några timmar känner man sig smått överväldigad och väldigt inspirerad. Att man kan kanalisera sina idéer, förverkliga dem och även göra affärer på dem är ingenting annat än imponerande.

Johan TJernell

Johan Tjernell

Johan driver företagen EQpack AB och Husmuttern AB och det är om honom denna text ska handla.

Först några ord om företagen:

EQpack AB producerar förpackningslösningar till både industri och konsumentprodukter och i Husmuttern AB har man tagit fram ett helt nytt sätt att producera bostäder.

40-års kris?
-Man kanske kan kalla det en ovanligt avancerad 40-årskris, berättar Johan.

Jag befann mig mitt i livet med bra arbete, familj och villa. Allt på plats. Men jag kände att jag ville något mer - något som finns kvar när jag inte finns längre. Ett syfte att ha funnits till.

Johans känsla utmynnade i ovan nämnda Husmuttern AB, för att på ett hållbart sätt producera bostäder och få folk i jobb. För att arbetet ska passa så många som möjligt, utan tidigare förkunskaper, utgår man från bildspråk, piktogram och rörlig bild som instruktion till den som ska utföra momentet. Detta har gjorts i samarbete med en mängd olika intressenter, bland annat MDU, Arbetsförmedlingen, Tillväxtverket, Vinnova, Rise, Almi och MITC. Precis när man var ”klar” med arbetet och skulle ha invigning kom covid.
Raskt ställde de om produktionen och med samma systematik tog de fram moduler för att producera visir och skyddsrockar till vården. Nu efter pandemin fokuserar man på husbyggarproduktionen igen.

Inte bara idéspruta utan även genomförare
Johan är nämligen något så ovanligt som både innovatör, idéspruta och genomförare.

Hela hans väsen vittnar om ett stort hjärta; han tänker hållbarhet på många olika sätt och gillar att knyta till sig nya samarbetspartner.

Företaget EQpack hade en väldigt begränsad produktportfölj och få kunder när Johan blev anställd. Som den innovatör han är har han och EQpacks säljteam nu kraftigt ökat antalet produkter och med det även antalet kunder. – Det är viktigt för oss att vi har en bredd i produktportföljen och att vi inte står och faller med en produkt eller en kund.

Johan blev anställd för att göra just detta, och samtidigt hade den tidigare VD:n och ägaren Jan Oveby uttryckt ett önskemål om att Johan på sikt skulle ta över ledarskapet och ägandet av företaget.

Sagt och gjort, 2021 tillträdde Johan tillträdde som VD och Jan Oveby är styrelseordförande tills Johan köpt bolaget.

Nu fortsätter han på den inslagna vägen med att utveckla företagen och anställer gärna innovatörer som bidrar till nytänkandet. Här skapar han en miljö som uppmuntrar till att tänka nytt, där hållbarhetsaspekterna alltid finns med.

Roadtrip
Ytterligare ett bevis på att Johan och hans säljteam är bra på att tänka nytt och utanför boxen är den roadtrip som de genomfört under sommaren.

Syftet var att visa upp hela deras erbjudande, vilket gjordes i en ombyggd bokbuss - självklart tankad med miljöbränsle.

Det blev en succé. - Vi var ute under 10 dagar i främst Skåne och på västkusten och vi väckte bra uppmärksamhet under hela resan, berättar Johan. Både potentiella och befintliga kunder besöktes. Här blev de än mer övertygade om att försäljning sker via relation, och att det helst ska kännas kravlöst och avslappnat.

Hur funkar du som person och som företagsledare?
-         Det är väldigt prestigelöst på företaget och hela utvecklingsteamet är fyllt av problemlösare som jobbar tätt tillsammans. Jag som person gillar att lösa tekniska problem och tänka annorlunda. Jag är nyfiken på människor, gillar att umgås och att samarbeta och jag jobbar medvetet på att inte vara som alla andra.

Hur skulle din fru beskriva dig?
Eftersom Johan blev nyfiken på svaret kontaktades nämnda fru under intervjun och svaret kom på vändande sms. Glad och lite rörd läste Johan detta:

Innovativ och kreativ. En inspirerande visionär som är öppen och utåtriktad. Dessutom är du både kommunikativ och social.

Hur ser det ut för dig om 5 år?
-         Jag är kvar på företaget. Husmuttern är lanserad och en stor aktör i Sverige och Europa. EQpack är mycket större än vad vi är idag. Vi växer organiskt med hjälp av nya produkter och nya kunder. Vi har idag ett bra gäng på säljavdelningen som gör att vi hittar nya kunder samt ett starkt team som producerar med kunden i fokus, berättar Johan

Vad är företagets styrkor?
-         Vi är en helhetsleverantör med ett väldigt gott rykte. Även om det krånglar till sig så löser vi problemet och det hela slutar med en nöjd kund. Vi har ett tätt samarbete med kunderna, en ynnest i vardagen, säger Johan och fortsätter; vi jobbar med både olika material och olika metoder. Vi jobbar bland annat med elektrifieringen av Sverige. Husmuttern kan växa något fantastiskt när det lanseras. Tänk till exempel på det enorma behov som finns i Ukraina[KS1] …

Vi har inte svårt att hitta personal, de flesta är studenter som vi lär upp i egen regi. Bara Husmuttern har genererat 163 exjobb/studentarbeten under 8 år, något som borde vara rekord i sammanhanget.

Lite siffror
Antal anställda är ca 30 personer, en ökning med 10 st på två år.

Omsättning är idag ca 70 mkr, om två år siktar man mot 100 mkr

-         Tillväxten äter resultat och eftersom vi växer väldigt fort gäller det att ta rätt beslut hela tiden. Samtidigt är pengarna inte det viktiga, säger Johan. Det viktiga är att skapa starka och livskraftiga bolag. Familjeägda företag är min förebild gällande företagsbyggande.

Vi tackar för en energigivande stund och önskar Johan och hans medarbetare ett stort lycka till!