Meny
Hållbarhet

Fakturor till Sparbanken Rekarne

Sparbanken Rekarne arbetar aktivt för ett hållbart samhälle. En viktig del i detta arbete är att vi vill få elektroniska fakturor från våra leverantörer.

Förutom att vi tillsammans bidrar till ett mer hållbart samhälle finns det stora fördelar för båda parter att fakturering sker elektroniskt. Fakturan kommer fram direkt, i rätt format och med rätt information. Dessutom sparas pappersutskrifter, kuvertering, posttransporter samt att fakturahanteringen blir säkrare och mer miljövänlig. 

Obligatoriska fakturauppgifter
Följande uppgifter är obligatoriska när du skickar faktura till Sparbanken Rekarne.

  • Fakturahuvud: Fakturanummer, ert bg-nummer, fakturabelopp inkl. moms, momsbelopp, fakturadatum, förfallodatum, ert organisationsnummer och VAT-nummer, ert företagsnamn, ert postnummer, våra adressuppgifter, vår referens (här anger du det redovisningsstället som vår beställare uppgett följt med vårt bankid som är 8270, exempel 8900;8270. Detta behöver anges då våra elektroniska fakturor går i samma flöde som Swedbank och andra sparbanker).
  • Fakturarader: Radtext, fakturerat antal, pris exkl. moms och radbelopp.

Följande uppgifter kan vara bra att veta för att skicka elektoniska fakturor till oss:

Sparbanken Rekarnes organisationsnummer 516401-9928
E-adress/partsidentitet* 5164019928
Operatörsadress till Swedbank** SWEDSESS
Köparreferens (om inte köparen angett annat) 8900;8270

*E-adress är den adress som används för att identifiera varje enskild fakturautställare och fakturamottagare vid utbyte av elektroniska fakturor. E-fakturaadressen kan vara av olika typer, i Sverige vanligtvis organisationsnummer, GLN-nummer, eller momsregistreringsnummer.

**Om ert företag redan idag är ansluten till en fakturaväxel som har samtrafikavtal med Swedbanks fakturaväxel så kan ni använda den befintliga anslutningen för att skicka fakturor till Swedbank AB. Operatörsadressen i fakturan används då av er fakturaväxel för att avgöra att fakturan skall skickas vidare till Swedbanks fakturaväxel (SWEDSESS).

Komma igång med e-faktura
Rutinerna varierar för hur man skapar elektroniska fakturor i olika affärssystem. Om du är kund i Sparbanken Rekarne eller Swedbank kan din kontaktperson hjälpa dig komma igång med att skicka elektroniska fakturor med bankens olika lösningar. Mer information om bankens lösningar hittar du här
Skicka och ta emot e-faktura | Hantera e-fakturor | Sparbanken Rekarne.

Vid fakturahantering med annat affärssystem, kontakta er systemleverantör vid behov av support. Som en liten hjälp på vägen har vi här några länkar som kan vara användbara för er om ni inte redan kommit igång med arbetet med e-fakturor.

Vill du skicka pdf-faktura?
Om ni av någon anledning inte kan skicka elektronisk faktura just nu, maila er pdf-faktura till faktura@sparbankenrekarne.se

Kontakt
Vid ev frågor kring fakturor kontakta oss på faktura@sparbankenrekarne.se